Про Рішення НКЕК від 02.11.2022 № 205
2 листопада 2022 року нова
(стара) Національна комісія перейменована із НКРЗІ в Національну комісію, що
здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного
спектра та надання послуг поштового зв’язку, прийняла Рішення, яким запустила
процес надання легітимності проекту своєї ж Постанови «Про затвердження
Регламенту аматорського радіозв`язку України».
Рішення НКЕК від 02.11.2022 № 205
Про схвалення проекту постанови НКЕК
«Про затвердження Регламенту аматорського радіозв`язку
України»
Відповідно до частини п'ятої статті 46
Закону України «Про електронні комунікації», підпунктів
«з» та «ї» пункту 1 частини четвертої статті 4 та з метою виконання статті 15
Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у
сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг
поштового зв’язку», Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та
надання послуг поштового зв’язку,
ВИРІШИЛА:
1. Схвалити проект постанови НКЕК «Про
затвердження Регламенту аматорського радіозв'язку України», що додається.
2. Установити строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань та відповідних
органів державної влади приймаються зауваження та пропозиції до проекту
постанови та аналізу регуляторного впливу, з дня їх оприлюднення до 23.11.2022.
3. Департаменту радіочастотного спектра
забезпечити проведення консультацій щодо проекту акта, схваленого цим рішенням.
Голова Олександр ЖИВОТОВСЬКИЙ
Втім, виявилось, що цей термін
встановлено із порушеннчми нормативних документів самої ж комісії. Так обговорення проектів нормативних актів, якими є постанови НКЕК(НКРЗІ),
в тому числі про затвердження вказаного аматорського Регламенту повинно
відбуватись у відповідності до п.4.6 Регламенту Національної комісії,
затвердженого рішенням самої ж комісії від 18 лютого 2022 року за яким проект
нормативно-правового акта Регуляторного органу схвалений рішенням НКЕК від 02
листопада 2022 року (протокол №35) проект Регламенту, після схвалення, разом з
матеріалами, що обґрунтовують необхідність його прийняття, та аналізом
регуляторного впливу оприлюднюється на офіційному веб-сайті НКЕК у форматах PDF та DOC з
метою проведення консультацій, одержання зауважень і пропозицій від фізичних та
юридичних осіб, їх об’єднань та інших заінтересованих осіб не пізніше трьох днів
з дня його схвалення.
Повідомлення про оприлюднення проекту
регуляторного акта повинно містити: зміст проекту
регуляторного акта; поштову та електронну адреси розробника проекту
регуляторного акта та інших органів, до яких за ініціативою розробника надсилаються зауваження і
пропозиції; інформацію про спосіб
оприлюднення проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу (адреса сторінки в
мережі Інтернет, де опубліковано чи розміщено проект регуляторного акта та аналіз регуляторного впливу); інформацію про строк, протягом якого
приймаються зауваження та пропозиції до проекту регуляторного акта; інформацію про спосіб надання зауважень і
пропозицій до проекту
регуляторного акта.
Офіційний сайт НКЕК містить ряд відповідних документів у форматі
пдф. Однак, при цьому не
можливо встановити коли ці документи було оприлюднено на офіційному сайті, не кажучи про
те, що ніяких документів в форматі DOC стосовно проекту Регламенту на офіційному сайті НКЕК не
викладено. Якщо виходити з триденного строку оприлюднення з
моменту прийняття рішення, то строк оприлюднення
мав би закінчитись 05.11.2022 року після 24 години, а строк, протягом якого
приймаються зауваження та пропозиції до проекту акта,
встановлюється Регуляторним органом відповідно до п.4.7 Регламенту
Національної комісії від 18 лютого 2022 року не може бути меншим ніж один місяць та більшим ніж три місяці з дня оприлюднення
проекту акта та відповідного аналізу регуляторного впливу до нього. Таким чином, термін приймання
зауважень і пропозицій повинен бути не меншим місяць і завершуватись 5 грудня,
а не 23 листопаді 2022 року.
Ініціативна група, створена при
Вінницькому обласному радіоклубі, спробувала ознайомитись із текстом проекту
Регламенту та його додатками і от що з того вийшло. Так в Таблиці 7 Додатку 2, яка
називається "Характеристики аматорських систем, які працюють у смугах
частот 135,7–137,8 кГц та 472–479 кГц" вказана типова потужність
передавача 20 дбвт. Режими роботи на цих частотах вказано, як
незатухаюча хвиля (CW) Морзе 10–50 Бод, повільна хвиля Морзе ≤ 1
Бод CW
та режими зі слабким сигналом. Режими із слабким сигналом передають тільки інформацію,
яка необхідна для підтверджения радіоконтакта.
Найбільш широко використовуються режими зі слабким сигналом типу WSPR і JT65. Однак подальше ознайомлення з таблицею 12, яка називається "Дозволені
смуги радіочастот, максимальні рівні вихідної потужності та види зв’язку"
вказано тільки один діапазон.
Там вказано діапазон 0,1357 - 0,1378
мгц з режимом роботи - SSB, DIGI та максимальною випромінювальною потужністю до 1 Вт. Причому, замість режиму CW для смуги
усього 2,1 кгц в таблиці 12 вказано режим SSB. Діапазону ж 472 – 479 мгц там немає,
хоча він згадується також і в пункті 3.4.7 Проекту Регламенту.
Щодо потужностей, то Регламент
міжнародного союзу електрозв’язку
вказує, що рівні максимальних потужностей визначаються кожною Адміністрацією країни-члена МСЕ
самостійно. Окрім того, там вказано, що
максимальні потужності для
смуги частот
УКХ діапазонів,
як правило, обмежені параметрами обладнання, а їх значення зазвичай нижче дозволеного Адміністрацією. І тут теж явна нестиковка,
тому що, наприклад, навіть переносні станції Ваофенг на 144 і 430 мгц мають
максимальну потужність 8 ват, а наш Регламент дозволяє тільки 5 ват. І це не
кажучи вже про промислові стацінарні станції, які мають потужність 50 ват і
більше.
Але що найбільш вражає, так
це той факт, що запропонований текст Регламенту не тільки не наблизить нас до
стандартів Європейського союзу, але й створить передумови майже повного
зникнення радіоаматорства в Україні. Що варто тільки та обставиная, що
впровадження норм частин 5 та 6 нового Регламенту поставить кожного із діючих
радіоаматорів України перед необхідність отримати довідку про здачу кваліфікаційного
іспиту для отримання гармонізованого сертифікату
радіоаматора. Так в п.6.4 вказано:
6.4. Особа, яка
має намір експлуатувати АРС, особисто через уповноважений
ним орган або рекомендованим листом з описом вкладення звертається до
філії УДЦР (далі – Філії) відповідного адміністративно-територіального
регіону за зареєстрованим місцем проживання із замовленням на
отримання гармонізованого експлуатаційного документа
АРС (додаток 9). .....
6.4.1. До
замовлення про отримання гармонізованого експлуатаційного документа АРС
додаються:
довідка про складання кваліфікаційного іспиту;
декларація про відповідність технічних характеристик РО зі складу АРС
характеристикам типових аматорських систем з висновком КТК;
6.4.3. Подані документи реєструються, перевіряються на відповідність установленим
формам, на повноту та правильність їх оформлення, відповідність характеристикам
аматорських систем.
Інакше кажучи,
щоб отримати відповідний гармонізований експлуатаційний документ радіоаматора, усі
діючі радіоаматори України, у кого завершився термін попередньої ліцензії (а
можливо й усі одночасно, за бажанням НКЕК),
будуть змушені пройти кваліфікаційний іспит, для того щоб отримати
відповідну довідку а в подальшому і гармонізований екзаменаційний сертифікат
радіоаматора від УДЦР.
Судячи з усього, розробка нового Регламенту
доручена співробітникам комісії, які не є спеціалістами в царині
радіоаматорства. І якщо
цей Регламент буде прийнятий в існуючому вигляді, то враховуючи вік більшої
частини радіоаматорів україни (із радіохуліганським минулим 60—70 років
минулого століття) то напрошується один невтішний висновок – українське
радіоаматорство щезне із ефіру назавжди..
Якщо ж ми хочемо мати сучасний Регламент, а не чергове
чиновницьке творіння, то потрібно над цим працювати і боротись, а не очікувати
манни небесної. З цією метою Вінницьким обласним
радіоклубом створена ініціативна група радіоаматорів, прийняти участь у роботі
якої можна звернувшись за телефоном 096-890-50-29 та емайл walmar@ua.fm.
Не будьте байдужі та пасивні, чиновникам тільки це від Вас і потрібно!
Окрема
думка члена громадської ради при колишній Комісії
Денис
Нечитайлов про новий
Регламент
Д.Нечитайлов, член Гр. ради при НКРЗІ
Є
місяць на заперечення й уточнення. Після цього документ буде прийнятий НКЕК,
для виконання закону «Про електронні комунікації». За що ми можемо й не можемо
поборотися за цей час?
Можемо: за більш
чіткі й зрозумілі формулювання; за уникнення явних протиріч, старої й нової
редакцій Регламенту; за дотримання прав громадян і їх об'єднань; за виправлення
друкарських помилок і помилок перекладу.
Не
можемо (а потрібно): за революційність, «приведення Регламенту до
європейських стандартів»; за нові діапазони частот (це
блокується УДЦР, Держспецзвязком, Генштабом - з Генштабу повідомляють, що чим більше
частот СК, тим немов би вища обороноздатність країни?!!!); за підвищення
вихідної потужності (тут блокує УДЦР); за усунення паперового документообігу
й перехід повністю на електронний (категорично блокує УДЦР).
Проект індивідуального звернення радіоаматора в
НКЕК
НКЕК О.
Животовському
03110, м.
Київ, вул. Солом'янська, 3,
Е-майл: e_zvernen@nkrzi.gov.ua
Радіоаматора
ПІБ
Радіоаматорський кличний - ______
Дом адреса,
моб.тел.
З А Я В А (ЗВЕРНЕННЯ)
Шановний пане Олександре!
Я, являюсь членом
Відокремленого підрозділу Громадської спілки Всеукраїнська Радіоаматорська Ліга
в Рівненській області, на сайті УДЦР та сайті
ВП ГС ВРЛ в Рівненській області я прочитав інформацію про прийняття НКЕК
Рішення №205 від 2 листопада 2022 року Про затвердження Проекту нового
регламенту аматорського радіозв’язку України та про терміни його обговорення із
радіоаматорському громадськістю України. Ознайомившись із текстом проекту нового
Регламенту та його додатками я прийшов до висновку, що основні його норми та
положення в частині розподілу частот та дозволеної потужності абсолютно не
відповідають вимогам 1 району МСЕ і вимогам відповідних інституцій
Європейського Союзу, вступ до якого задекларований нашим Президентом
Володимиром Зеленським.
Враховуючи вищевикладене
я пропоную
врахувати та додати в тексті нового
Регламенту наступні пропозиції:
1. Встановити потужність аматорських
радіостанцій категорії А, В, С (1,2,3) за прикладом європейьких країн (у
сусідній Польші 500 та 100 вт) -
на КХ
для А-500, для В- 200 та для С- 50 Вт, на УКХ для А-50, для В-20, для С-5 вт відповідно. Для участі у міжнародних змаганнях
категорії А та колективним радіостанціям за
окремо поданою заявою отримувати дозвіл на роботу потужністю 1000 ват на КХ та 100 ват на УКХ.
2. Привести
розподіл радіаматорських частот у відповідність до частот 1-го району МСЕ. Якщо ми йдемо в Європу, то необхідно
виконувати всі вимоги ЄС в тому числі і по лінії радіаматорства. Ввести в
таблицю 12 Додатку 2 нові діапазони: 472-479 кгц (який
прописаний у п.3.4.7); 5,3515 – 5,3665
Мгц; повернути діапазон УКХ 1296 Мгц.
3. Прописати в Регламенті норми, щодо можливості встановлення
антенних пристроїв радіоаматорів на дахах будівель загального користування за
наявності відповідного чинного документа у радіоаматора на роботу в ефірі.
4. Привести до однозначного відповідного
трактування терміни, норми та вимоги прописані в попередньому і новому
Регламенті (дозвіл – гармонізований експлуатаційний документ, категорії АВС –
1,2,3, вимоги щодо продовження дозволів – продовження терміну дії
гармонізованого експлуатаційного документу, вимог до видачі гармонізованого
екзаменаційного сертифікату, тощо).
5. Можливість реєструвати колективні
радіостанції (клубні) фізичній особі на базі своє зареєстрованої домашньої радіостанції.
6. Створювати КТК при клубах всеукраїнських
радіоаматорських організацій з осіб,
котрі подаються за пропозиціями від офіційних клубів чи їх підрозділів всеукраїнських
радіоаматорських організацій (ВРЛ,ЛРУ).
Прошу застосувати при розгляді цього
Звернення норми статті 18
Закону України „Про звернення громадян”, а саме: забезпечити право заявника: особисто викласти аргументи особі, що перевіряє ... заяву чи скаргу; брати участь у
перевірці поданої заяви чи скарги ... ; знайомитися з
матеріалами перевірки; бути особисто присутнім при розгляді .... заяви чи скарги;.... Для забезпечення присутності при розгляді звернення прошу завчасно
письмово повідомити мене про час, місце
проведення розгляду (пропоную провести у вигляді публічного обговорення за
прикладом НКРЕКП).
Інформацію про
реагування на Звернення прошу надіслати у встановлені
статтею 20 Закону України „Про звернення громадян”
терміни за адресою:
(сюди вписати своє ПІБ та домашню адреса), а
також в копії на електронну пошту (вказати).
Підпис
ПІБ
Дата
Інструкція щодо відправлення листа
1.Лист
донабирається (зміни) та роздруковується.
2. Лист
підписується та ставиться дата і надсилається Укрпоштою з описом вкладення та
повідомленням про вручення.
3. Можна
надіслати електронне звернення (якщо є цифровий підпис, то текст вставляється в
поле електронного листа, підписується та відсилається і наступні кроки можна опустити).
4 Лист з
особистим підписом сканується, або фотографується та зберігається у файлі з
розширенням jpg, можна в інших графічних, або pdf).
5.Збережений
файл прикріпляється до електронного листа з темою „Звернення (ПІБ)___________
до НКЕК щодо нового Регламенту.
6.Лист
надсилається за адресою: e_zvernen@nkrzi.gov.ua і в копії ut8nv@ukr.net
7. Усі інші радіоаматори змінюють свої реквізити, а текст - за бажанням
(окрім останніх двох абзаців).
Термін надсилання
електронного звернення – до 5 грудня 2022 року включно!!!